неделя, 2 март 2014 г.

Ден за прошка е - Неделя на Всеопрощението, Сирни заговезни

Ден за прошка е ... “Защото, 
ако простите на човеците съгрешенията им, и вам ще прости Небесният ви Отец; ако ли не простите на човеците съгрешенията им, и вашият Отец няма да прости съгрешенията ви”
Днес са Сирни заговезни - Неделя на Всеопрощението,
 в навечерието на Великият пост и на  този ден се четат Христовите думи (Мат. 6:14-15).

Според народните вярвания на този ден небето и земята си прощават, а щом те могат да го направят, могат и хората. На „Прошка“ всеки член на семейството иска и получава прошка от по-възрастния за изминалата година. Традицията, в навечерието на Великия пост да се извършва всеобщо опрощение между християните, е продиктувана и утвърдена от текста на евангелското четиво, което се чете на св. Литургия в Неделя Сиропустна. В този ден то проповядва да прощаваме греховете на ближния, като се вгледаме самокритично в собствения си живот и да не забравяме истинските, духовните съкровища, които трябва да се стремим да събираме. Да поискаме прошка от онези, които сме обидили и да дадем прошка на онези, които нас са огорчили - това е нашето духовно задължение в този период на равносметка, душевно очистване и молитвен труд, към който св. Църква мъдро ни призовава.

 /снимката на огъня е от Интернет галерия/

Познати са атрактивните ритуали и древни български обичаи за гонене на злите сили с  кукери, големи огньове и "оратници". Да припомня, че празничната вечер започва като млади и стари си опрощават греховете с молба и целуване на ръка. Важна част от Сирни заговезни са ястията на специалната вечеря. Яде се и се пие сякаш като за последно, защото празникът е начало на най-дългия пост през годината - великите пости. Приготвят се храни на млечно-яйчена основа, защото с тях се заговява най-добре преди най-продължителния пост в годината – великденският. Трапеза има обреден характер и според обичая включва баница, най-често със сирене, риба, питка, различни ястия с яйца и бяла халва с ядки, както и забавното "хамкане" или "ламкане". С тези храни се заговява, оттам идва и името на празника (от говея - постя, въздържам се).


Прошката се взема с думите Прощавай! - отговорът обикновено е
Простено да ти е, от мене и от Бога!"
Ден за прошка е -
искаме и даваме прошка!

13 коментара:

Marta каза...

Струва ми се чудесно съвпадението - 2 март неделя - Сирница, и на първи март щеше да е супер.

Много хубави снимки, Дианка. Прошка е духовна мартеница:)

t_ilieva каза...

Дианка, приказно при теб.... отново...

traiana каза...

Простено-прости, Дианка! Чудесна трапеза!

Unknown каза...

Дианка, прости и на теб да ти е простено... Хубаво е да бъдем по-смирени, поне днес...
Прегръдки! :)

di_ani каза...

Благодаря, Марта и
простено-прости, Диана

Благодаря, Танче и
простено-прости, Диана

Благодаря, Траяна и
простено-прости, Диана

Благодаря, Гери /предполагам/ и
простено-прости, Диана

Gergana Lazarova каза...

Ох, съжалявам... И тук съм объркала профилите. Аз съм, Дианка, да, и без да искам съм писала от профила на курса ми... Извини ме!
Още веднъж - светъл празник! :)

Irma каза...

Простено да ти е и ти прости, Дианка!
Весел празник, много обич и топлна в семействто ти пожелавам!

vesela каза...

Дианка, прощавай, ако с дума или действие съм те обидила или наранила неволно. Простено да ти е от мене и от Бога.
Аз се опитвам да не наранявам хората, да бъда "бяла и добра", но пък ми е доста трудно да прощавам лошото. Затова понякога се възхищавам на умението ти да го загърбваш и да виждаш само доброто, аз се опитвам, но не винаги успявам.
Прегръдка!

di_ani каза...

Благодаря, Ирме,
Простено да ти е от мене и от Бога.
Хубава вечер, празнични мартенски дни и също много обич и топлна в семейството, Диана

Благодаря, Веси,
С нищо не си ме обидила, нито наранила и си напълно права, че е по-добре, а и е много по-трудно, да се стремиш през цялото време да бъдеш добър. Ти умееш и успяваш!
Простено да ти е от мене и от Бога.
Прегръдка за теб и хубави мартенски празници, Диана



tillia каза...

Диана, прости, ако с нещо съм те засегнала!
И простено да ти е!
Хубава вечер!

Iviyana каза...

Честита Баба Марта на патерици !!Благодаря за тази информация . Дано всички хора ,от които си поискала прошка да си ти я дали . Прегръдки Иви !!

di_ani каза...

Благодаря, Тили,
освен удоволствието от виртуалното ни познанство и моето уважение към теб, не мога да кажа, че си ме засегнала.
По традиция обаче - Простено да ти е от мене и от Бога.
Хубава вечер и празнични мартенски дни, Диана
Благодаря, Иви,
поздравленията за Баба Марта още не са патерици и много се радвам, че ти е било интересно тук.
Хубава вечер и празнични мартенски дни, Диана

Тики каза...

Ди, напомни ми как баба и дядо отбелязваха празника навремето. Събираха ни на баница и други вкусотии и провесваха над вратата на кухнята яйце и халва. И двамата с братовчед ми се опитвахме да отхапем :)Как хубаво ни събираха при всеки български празник!
Ама и ти си златна, че пазиш и предаваш всички тези обичаи!! Благодаря ти за сетен път!
Прегръдка!