четвъртък, 20 февруари 2014 г.

Страта с кроасани



Ястията тип "запеканка" попадат в категорията лесни, вкусни, многовариантни и подходящи за забързаното ежедневие. В модерната терминология присъстват "кишове", "пайове", "фритати", базирани на млечно-яйчена смес и различни добавки, но когато се включва и хляб обикновено се оприличават на Stratа /слоеве/. Обичайната подготовката изисква хлябът да се наслоява с плънката, за да се получат слоеве (страти) и време за отлежаване, за да се абсорбира течността. Колебаех се дали да оставя италианското име, или да побългаря, но в конкретното предложение отличително е наслояването в подредбата, а и в използваните кроасани. Още повече, в нашето кулинарно блог пространство понятието "страта" не е ново - първото предложение под това наименование открих в 2010, "Страта за закуска", следват още много; разбира се и е естествено да има и е имало подобни, но наименувани с друго заглавие, в това число и моя запеканка пица от стар хляб. Удобна за късна закуска-обяд като се приготви вечерта, отлежи през нощта и се пече сутринта, или пък да се приготви сутринта и да се изпече за вечеря. Това е една подобна идея за оползотворяване на стар хляб, но с използване на кроасани. Тяхното присъствие дава по-различен вкус, аромат и визия. Рецептата е стара, съставките на плънката ориентировъчни, а възможностите за допълнения и овкусяване са по желание; аз харесах една по изчистена версия:


Страта с кроасани
/по идея от Croissant Breakfast Casserole/


4 бр. кроасани без пълнеж*
1 с. л. масло
2 ч. чаши нарязани пресни гъби
¼  чаша нарязан зелен лук
4 яйца
1 ч. чаша мляко
1 ч. чаша настъргано сирене, кашкавал
1 ч.чаша настъргано меко сирене, моцарела или друго
¼  с.л. пармезан

*Моят вариант: редуцирах рецептата за две-три порции, използвах два вида кифлички – малки и големи, като за основа подредих голям, а малките декорирах отгоре. Персоналната порция е с напречно, а не надлъжно прорязан кроасан. В оригиналната рецепта са 4 яйца за 1 ч.чаша мляко, аз използвах 3 яйца за ½ ч.чаша мляко, замених пресните гъби със стерилизирани и намалих количествата сирена.
Кроасаните се разполовяват наполовина по дължина, долната част с кората към дъното се  поставя в намазнена форма за печене.
Разтопява се маслото в тиган и сотират гъбите и лука, / не предпочитам с лук/ до изпаряване на течността.
Разбиват се заедно яйцата и млякото.
Излива се част от сместа, около ½,  над кроасаните, подрежда се слой гъби, следват сирената, след това се изсипва останалата течност. Най-отгоре се подреждат останалите половинки от кроасаните с рязаната част надолу. Оставя се да престои няколко часа в хладилник.
Пече се при 175С за 25 - 30 минути или докато яйчената смес се стегне, а ако повърхността на кроасаните започне да потъмнява е препоръчително да се покрие в ал. фолио.


Сервира се топло, със свежа салата, или друго.


Споменах, че за персоналната порция разрязах напречно кроасана - 
един от купените имаше не традиционното триъгълно, а правоъгълно завиване.


Опитайте...

20 коментара:

Ilio каза...

Зашеметен съм! Рецептата е страхотна!!!!!!!!

Иглика каза...

Красиво и вкусно предложение, адмирации, Дианка!

Irma каза...

Много свежо предложение за страта, Дианка и отново примамливи фотоси! Харесва ми и ще се възползвам още утре от идеята! Благодаря ти! :)
Усмихнат и спорен ден! Поздрави!

Роси каза...

Дианка,отново интересна идея откривам при теб и задължително придружена с ефектна и стилна презентация,комплименти!
С пожелание за хубав ден!

Gergana Lazarova каза...

Дианка, аз пък не бях чувала за страта, а сега вече направо съм омагьосана... Прекрасно предлжение и несъмнено е много вкусно. :)
Сърдечни поздрави и усмиханат ден! :)

traiana каза...

Уникално! Лесно и вкусно! Благодаря ти, Диана!

Dani каза...

Дианка, отново прекрасно и вкусно предложение!
И толкова апетитно поднесено!
Прегръдка и много усмивки!

tillia каза...

Диана, предложението е невероятно!
Не съм предполагала че с кроасани може да се направи и солено ястие.
Приятна вечер!

Йоланта Делибозова каза...

И аз се зашеметих!

Ivana Krasteva-Pieroni каза...

Никога не съм попадала на такава рецепта, а имам повече от 600 списания и няколко дебели книги!
Страхотна рецепта и много красиви и вкусни снимки, Дианче!
Поздрави! Хубав утрешен ден!

Тики каза...

Това сочно разтечено кроасанче на предпоследната снимка направо побърква! Страхотна идея, Ди, и още по-страхотно представена! :)
Усмивка и прегръдка от мен!

Eva Toneva каза...

Вкусно и красиво, Диди! Много интересна идея и прекрасно изпълнение! Спокоен уикенд ти желая! ;)

Bety каза...

Очарователни снимки, на толкова вкусно ястие!
Много красиво, Диани!

fedora каза...

Страшно апетитно изглежда...

Усмихнат петък, Ди! :)

Снежанка Драгомирова-Elti каза...

Разкошна рецепта предлагаш, Дианче! Това ми звучи като онзи сладкиш с кроасаните, но в солен вариант и съм любопитна да опитам. Снимките ти ме навиха от раз :) Поздрави и хубав ден!

Мъх каза...

Това абсолютно задължително ще опитам , Дианка! Благодаря!

di_ani каза...

Много ме радват вашите одобрителни коментари и мили думи,
драго ми е, че тази малко по-различна идея за запеканка или "страта" ви допада. Естествено, че плънките могат да бъдат различни...
Ilio,
Иглика,
Ирма,
Роси,
Гери,
Траяна,
Дани,
Тили,
Йоли,
Тики,
Ева,
Бети,
Ина,
Снежи,
Мъхче,
Благодаря ви, сърдечни поздрави, успешна и усмихната нова седмица, Диана

di_ani каза...

Благодаря Ваня,
впечатлена съм от кулинарната ти колекция:
"а имам повече от 600 списания и няколко дебели книги" -
моите адмирации!
Пиша отделено и за да споделя проблем с влизането и идентификацията на твоя блог - искрено се надявам затруднението да се отстрани бързо.
Сърдечни поздрави и усмихнат ден, Диана

Kokona каза...

Още една много изкушаваща рецепта. Само като чета съставките и ми се прияде.
Снимките са много красиви!
Не съм правила кроасани, а съм купувала само сладки такива, та за целта ще потърся кроасани само с масло от някоя пекарна и ще си спретна това удоволствие за сетивата. :)

di_ani каза...

Много благодаря, Дари,
наистина трябва да се използват натурален тип, без пълнеж кроасани, но вкусът с тях е по-различен, отколкото с обикновен хляб.
Ще се радвам , да ти се хареса този вкус, а и пълнежът може да се обогати на вкус.
Сърдечни поздрави, много усмивки и вдъхновение, Диана