сряда, 27 октомври 2010 г.

Ябълкова пита с карамелизирани орехи

На Димитровден, един от най-тачените празници за българите, почитаме светецът с богата трапеза - курбани с месо, ястия от птици и зеленчуци, варена царевица, печени ябълки, тиква, плодове. Избрах традиционна ябълкова пита, с вкус и аромат на есен - маслено тесто и орехи, карамел и канела, мед и ябълки. Много обичам ябълки, но днес няма да пиша за техните вълшебни качества. Време е на изобилието от ябълки. Има и един разказ, на младо, съвременно момиче за ябълката. Иска ми се да започна с него…

Ябълката /Ася Ценова, Берковица/
"Разхождайки се по улицата, случайно чух един продавач на ябълки да рекламира стоката си, ама по старомодния начин. Викаше и ръкомахаше. Стана ми интересно. Спрях да разгледам. Не разбирам много от ябълки. Е, знам, че има различни сортове, но точно колко и какви - нямам представа. Продавачът ми се усмихна любезно и започна да ме подканя:
- Ябълките са много вкусни! Избери си! Има всякакви, все ще ти се хареса някой вид.
Реших да си купя. Нали разправят, че били полезни.
- Ще си взема, но не мога да избера - казах аз. - От кои ще ми препоръчате?
- Повечето хора търсят от тези - каза той и посочи кошница лъщящи златни плодове. Взех една и я огледах. Напомняше ми нещо познато.
- Това да не са от онези, дето ги пазеха тримата братя? - попитах колебливо.
- От тези са! Малкият брат си ги пази ревниво, ала от време на време успявам да го надхитря и да открадна по някоя.
- Колко струват?
- Почти безплатно - за всяка ябълка - по късче морал.
"Виж го пък този! - казах си наум. - За едните златни ябълки да си давам от морала. Така не бива! Той ми е по-ценен." Отказах любезно, но категорично.
- Тогава си вземи от тези - каза той и посочи кошница сочни ябълки с надписи. Разгледах няколко. Надписите бяха различни - "На най-могъщата", " На най-силната", " На най-богатата". И за тези ябълки се сетих.
- Това са ябълки на раздора - казах, вече по-уверено от предишния път. - Само че надписът не беше ли само един: "На най-красивата"? Дори не го виждам в кошницата. Май ябълките не са истински.
- Истински са, но от новия тип. Ценностите на хората се променят с времето.
- И от тях не искам. Омръзнало ми е от спорове, караници, препирни. Не съм забравила, че и до войни се е стигало. А накрая остава само огризка, дето никой не я иска и само я подхвърлят. Не, благодаря!
Продавачът ме изгледа учудено, усмихна се и посочи към последната кошница.
- Май ти трябват от тези, въпреки че напоследък не ги търсят много много. Затова са и позагнили, но иначе са вкусни.
Всички ябълки в тази кошница бяха различни. Взех си една, поразгледах я, но за нищо не ми напомняше. Пресрамих се и попитах какви са.
- На познанието - отговори продавачът и пак се усмихна. - Някога бяха забранени и трудно се намираха. Днес обаче се предлагат щедро, но повечето ги подминават и се заглеждат в другите, по-атрактивните.
"Сигурно са скъпи, а как ми се иска да ги опитам", помислих си аз. Продавачът сякаш прочете мислите ми, взе една и ми я подаде.
- Вземи, подарявам ти я. Дано да ти се услади!
Поблагодарих, обърнах се и отхапах. Когато се обърнах след секунда, изпълнена с безброй въпроси, продавачът беше изчезнал.
"

А сега..., наистина е време за ябълки



Ябълкова пита с карамелизирани орехи


Продукти:
2 ч.чаши брашно
125 гр. масло
75 гр. захар
1 яйце
1 к.л. бакпулвер
1 с.л. сметана

125 гр. орехи ½ ч/чаша
30 гр. масло
3с.л. гр. захар
1 с.л. мед

½ кг. ябълки
1 с.л. захар /според сладостта на ябълките/
1 ч.л. канела /по желание/


Брашното се миксира с бакпулвера и захарта в бландер няколко пъти. Добавя се нарязаното на парченца масло и отново се разбива до обща смес. Накрая се обединява с яйцето и сметаната до поемане и хомогенизиране. Получената топка тесто се разделя на две части. Едната се охлажда в хладилник, а другата се доомесва с още 1-2 с.л. брашно, оформят се топчета /по-удобно е след това за рендоване/ и замразява във фризера.
Фурната се загрява на 175С.
От първата част тесто се разточва кора с малък борд за тава с диаметър 20 см. Аз рендосах отгоре малко тесто, за по-голяма порьозност на основата. Оставя се в хладилник.
Mаслото, захарта и меда се поставят в съд на котлона и след като се разтопят, се добавят нарязаните ядки. Вари се, при непрекъснато разбъркване заедно на слаб огън около 5 минути. Маха се от котлона и се разстила карамеленият слой върху тестената основа. Поставя се в загрятата фурна и пече около 15 /20/ мин. до порозовяване и изважда.
Рендосват се ябълките на най-едрата част от рендето. Поръсват се със захарта и канела и оставят в под наклон да се отцеди сокът. Преди използване отново се отцеждат добре и поръсват върху карамеления слой на вече изпечения блат.
Изважда се от фризера втората част от тестото и рендосва върху ябълковия слой. Аз оформих и борд от малки топченца тесто.
Връща се целият сладкиш във фурната /175С/ и пече още 20 /25/ мин., ако е необходимо се покрива с хартия.


Изважда се, поръсва се със захар и сервира леко топла – хрупкава и пръхка.


Наличният слой карамел и рехавата горна част на сладкиша предотвратяват соковете на ябълките да се поемат от основата и тестото да не се доизпече.


Ако престои, масленият блат омеква, но пък се обединяват карамеленият и ябълков слой и ароматите засилват.


Вариант за сервиране с още ядки, карамелен сос и карамел.


В оригиналната рецепта не се препоръчва подслаждане на ябълките, както и използването на канела, а пропорциите са за 500 гр.брашно. Аз избрах вариант за по-тънка пита с по-вече плънка.


Опитайте…

25 коментара:

fedora каза...

Чудесно презентиране, Ди!
Обичам да чета разкази, обичам и ябълкови и орехови сладкиши, а този е неустоим, особено след като е с повече плънка, точно по вкуса ми.
Прекрасни снимки!

Прегръдки :)

Dimitrana S. каза...

Ах.. !!!

Почти усетих аромата в ноздрите си и вкуса по небцето си.. ееех, почти! Как само ми се прииска да посегна за парченце!

Диани, прекрасен сладкиш! Благодаря за рецептата, ще се възползвам!

Бъди здрава, мила! Усмихнати и все така уютни дни ти желая :-)

pep-4o каза...

Много ми хареса този сладкиш, Диди, сочен е и с хрупкава коричка :) точно по мой вкус!

DSdiva каза...

Ооо, залепнах на снимката с карамелена украса!
Благодаря за рецептата, Диана, прегръдка и пожелания за хубав ден!

Maria Pepeldjiyska каза...

Ах, чак ми замиериса на ябълки и каремел...много вкусно и изкушаващо!
Поздрави и усмивки
Мария

Dani каза...

Дианка, тези ябълки ще да са от онези, на познанието :)
За това е толкова прекрасно това изкушение :)
Е, сигурно си видяла, че съм си отчупила парченце, но не издържах!
Уханна, топла вечер!

Cool Chic Style Fashion каза...

E' bellissima questa tua torta e buona sicuramente :) buona serata

Мама на Ежко каза...

Леле само гледам и преглъщам :)
Непременно трябва да се пробва това изкушение.
Правиш невероятни снимки !!! :)

di_ani каза...

Ина,
благодаря ти!
Избрах презентация с разказ, не само защото ми харесва, а и защото е видно - четенето ни е обща страст.
Поздрав и усмихната вечер, Диана

Дими,
благодаря, от сърце -
за пожеланията и коментара.
Нека да те радва здраве и много щастие,
прегръдка, Диана

Благодаря, Пепи!
И дано вече си написала обещаната рецепта.
Поздрав и хубава вечер, Диана

Ива,
много ми е драго, че ти допада -
идеята с карамела е вкусна заигравка.
Благодаря, поздрави, Диана

Класическа комбинация,Мария -
карамел и ябълки, почти всеки я харесва.
Благодаря, много усмивки, Диана

Дани, много ми допадна разказа.
Харесах и другите, наградени с по-призови места, но този някак ме завладя.
Радвам се, че ти хареса и се черпиш. Прегръдка и много ябълки за избор, Диана

Thanks a lot, Stefania!
Many pleases me that!
Greetings and smile you want, Diana

Благодаря ти, Вероника!
Ще се радвам да ти хареса.
Много мили думи,
поздрав и усмивки, Диана

Станимира каза...

Диана, радвам се, че помести рецептата на този хубав сладкиш. Бях му ударила око от вчера :). Разказът също беше много приятен и с неочакван край. Обичам такива. Поздравления за младата авторка - 18 г! Абсолютно съм за окуражаването на децата да творят по всякакъв начин. Тези неща се отплащат на човек след години.
Поздрави, Диана, и ти благодаря за златните ябълки, с които си ни нагостила! :)

bluemoon каза...

Дианка, превъзходна пита!
Обичам страшно много ябълкови сладкиши и то задължително с орехи. А с това си предложение, наистина ме погъделичка по "болното място" ;) - пак ме съблазни,ей! :) Ах, тази диетаaa....

Поздрави, прегръдки и топли вечери!

Daniela каза...

Questa tortaè una vera meraviglia, complimenti. Ciao Daniela.

Daniela каза...

Davvero fantastica! La voglio provare al piu' presto. Un abbraccio.

vesela каза...

Дианка, страхотна е тази ябълкова питка, направо си такава изкусителка напоследък, че ще ме накараш да не влизам, само да преглъщам

rusanka каза...

Диди,
чудесна рецепта и комбинация!
Много вкусно и ароматно!
И разказът е много интересен!
Поздравления!
Хубав и усмихнат ден!

Andrea каза...

I love apple cakes and this one sounds so delicious.
Wonderful idea Diana, as always. :)

Marta каза...

Великолепно, Дианка! Висш пилотаж в жанра!
Правя ябълкова пита от години, но няма нищо общо и като рецепта и като вид.

di_ani каза...

Мира,
Ирма,
Daniela,
Весела,
Роси
Andrea,
Марта,
много се радвам,че този вариант на ябълкова пита ви харесва - такъв тип сладкиш всеки прави и има своя любима рецепта. Ще ми бъде интересно да видя и вашите предложения.
Поздрави и хубава есен, Диана

Unknown каза...

Здравейте! Искам да пробвам рецептата, но ми липсва само лъжицата сметана. Мога ли да мина и без нея? Благодаря предварително!

di_ani каза...

Здравейте Ирина,
сметаната прави тестото по-пръхко и фино -
бихте могли да я замените с кисело мляко /по-висок % на масленост/
или в краен случай с вода, сок...
Добавяйте течността постепенно, за да не се разводни тестото.
Сърдечни поздрави и много ще се радвам да ви се хареса, Диана

Unknown каза...

Здравейте! Благодаря за отговора! Направих вчера десерта и добавих лъжица цедено кисело мляко (с това разполагах) и съм ВЪЗХИТЕНА! Десерта стана страхотен, още топъл го приполвихме. Благодаря за страхотната рецепта! Поздрави!

di_ani каза...

Ех, че ме зарадвахте, Ирина и много съм щастлива,
че се е получил хубав десерт и най-вече, че ви е допаднал на вкус...
Поздравления!
Сърдечни благодарности за доверието, обратната връзка и
пожелания за хубави и усмихнати пролетни дни, Диана

Unknown каза...

Весели празници от мен, Диана! Радвам се, че Ви зарадвах! Ще следя с интерес вкусотийките Ви. Поздрави!

Unknown каза...

Забравих да попитам, имате ли някакво предложение за рецепта за домашен козунак? Не съм много добра в месенето и ще помоля за по- лесна рецепта. Благодаря предварително! ☺

di_ani каза...

Сърдечна благодарност, Ирина,
наистина много ме зарадвахте -
това е и смисълът на споделените рецепти и кулинарни идеи; особено за празник!
И да, има рецепта за великденски козунак:
http://trydiani.blogspot.bg/2013/05/blog-post_6.html
може и да ви се хареса:)
Пожелания за Светли Великденски празници -
здраве, щастие и благоденствие за вас и вашето семейство, Диана