понеделник, 7 юни 2010 г.

Тарама с картофи и бадеми

Tарама се нарича разбития хайвер на някои видове риба.
Интересно ми бе да прочета, че популярното мезе се свързва с влиянието на Сефарадите евреи, които са напуснали Испания през 1492 г. и се установили в различни части на Османската империя, по-специално Солун и Истанбул, като бързо се интегрират с културата на Средиземно море. Приема се, че те съставляват и над 90% от българските евреи. Кухнята на "сефарадите", идвайки от "слънчев" климат е лека, като се набляга на салати, пълнени зеленчуци и лозови листа, зехтин, леща, пресни и сушени плодове, билки и ядки.
Споменатата тарама е обяснимо популярна в Гърция - taramosalata, Турция - тarama, Румъния - salata de icre. Tarama се прави най-вече от треска, но също така и от щука, шаран или херинга. Най- често е смесена с галета или картофено пюре, и лимонов сок, оцет и зехтин. Цветът може да варира от кремаво бежово до розово, в зависимост от вида на използвания рибен хайвер.
От години приготвям хайвер по изпитана рецепта на Пепи, но липсата на сух бял хляб ме провокира да потърся и науча повече.
Така избрах една по-различна рецепта с варени картофи, бадеми и газирана вода.


Тарама с картофи и бадеми

Продукти:
2 ч.ч. растително масло
1/4 глава кромид лук, нарязана ситно
450 гр.(около 2) картофи, сварени, обелени, охлаждени и нарязани
3/4 ч. ч. бланширани бадеми /използвах ситно смляни/
1/2 ч.ч. (120 гр.) тарама
2/3 ч.ч. лимонов сок
1/4 ч.ч. зехтин
1/2 ч.ч. сода /газирана вода/

Приготвяне /направих 1/2 доза/:
Оригиналните съдинки за приготвянето са каменно хаванче, където хайверът се пасира с чукче.


В кухненски робот/ процесор, оборудван с нож се смесват лукът, картофите и бадемите, докато сместа изглежда фина и гладка. Добавя се хайверът и продължава бъркането до хомогенизиране, следва лимоновият сок и се разбърква отново.
Налива се бавно растителното масло и зехтинът,с постоянно смесване и поемане. Прибавят се няколко супени лъжици сода /газирана вода/, когато консистенцията е подобна на майонеза.
Охлажда се в хладилник в продължение на най-малко един час преди сервиране.


Ние не го дочакахме.


Сервирах го с маслини, рукола, лимони и филии ароматен домашен хляб.


Много лек, ароматен и фин. Опитайте...

15 коментара:

pep-4o каза...

Диди, прекрасен е този хайвер!
Много фин, а за вкуса ще трябва да пробвам така с бадеми, сигурна съм, че ще е много, много вкусно!

Поздрави и хубава седмица!

emilia каза...

тези твои снимки ще ме накарат да го направя и този еврейския хайвер и другия по изпитаната рецепта на Пепи...

fimere каза...

ça m'en a l'air bien délicieux, je n'en ai jamais goûté mais je prends note
une recette sublime
bonne journée

di_ani каза...

Пепи,
благодаря ти!
Споменах, че липсата на бял хляб ме провокира да експериментирам. Хареса ни много! Остава обаче твоята, като фаворит за лесна и бърза.
Поздрав и усмихната седмица, Диана

Емилия,
благодаря много!
Вече писах, че и двете рецепти за много добри - въпрос на време и продукти.
Поздрав и хубава нова седмица, Диана

Fimère,
Thanks a lot.
Tarama is a popular appetizer in our Balkan region.
Greetings and Hugs, Diana

Maria Miteva-Christou каза...

Леле Диди какво обаснение... страхотно е - всеки път даваш някаква информация за дадената гозба или сладост. Аз лично за пръв път чух нещо за произхода на тарамата...
Иначе много я харесвам тукашната "тарамосалата", която е розова - хайвера, който се ползва е с такъв цвят, само дето не знам точно от каква риба е, но ти ме провокира и ще науча!

Определено ще пробвам твоята рецепта!

Хубава и спокойна вечер!

Maria Pepeldjiyska каза...

Хайвера е чуден! Останаха ми очите по съдинките ти, Диани!
Спорна седмица!

Lety каза...

Диди, много ти благодаря за тази рецепта!
Баба ми беше гъркиня и вкъщи хайвера беше много на почит. Имаме си фамилна рецепта, която е близка с тази на Пепи (въпреки, че има и разлики). Но идеята, която предлагаш е страхотна, аромата на хайвера ще е по-различен и с удоволствие ще пробвам по този начин.
Ведра,слънчева и успешна седмица!

rusanka каза...

Диди,
Това и нещо страхотно вкусно!
Изглежда много нежно и фино!
А сервиран с домашен хляб и маслини е направо мечта!
Поздрави и усмихната вечер!

Dani каза...

Дианк,
много ме заинтригува с това предложение>
У нас майсторка на хайвера е сестра ми и аз го обожавам :)
Няма начин да не опитам това изкушаващо предложение!
Прегръдки и успешна седмица!

di_ani каза...

Мария,
благодаря много!
Тарамосалатата се води като традициооно гръцко ястие, най-често приготвяно от хайвер на риба треска. Ще ми бъде интересно да науча повече от теб.
Хубава вечер и много усмивки, Диана

Марийче, благодаря.
Нали знаеш, че пък аз съм фен на твоята посуда и аранжировки.
Поздрав, прегръдки и хубава вечер, Диана

Лети, и аз благодаря.
Мнохо уважавам и ценя традициите на фамилните рецепти. Обикновено са страхотни - предавани и доизменяни в годините. Ще очаквам да споделиш и твоя варинат.
Хубава и усмихната юнска вечер, Диана

Русанка, благодаря.
Писах ти, че и ние имахме улов - хайверът е от там, но не го дочакахме да узрява.
Прегръдка,хубава и спокойна вечер, Диана

Дани,
сега откривам нещо ново -
явно кулинарията е страст и на двете ви. Ще се радвам този вариант да ви допадне.
Поздрав, прегръдки и много усмивки, Диана

Еoc каза...

Много вкусно, ще се пробва задължиетелно :)
И аз като Мария харесах и съдинките :)
Приятна вечер, Дианка :)

Станимира каза...

Диана, много хубаво предложение. Много ми харесаха снимките, разбира се, както и филийката хляб на която е намазан хайвера. Поздрави и приятни слънчеви дни!

di_ani каза...

Зори,
Благоадря -
радвам се, че ти допада това предложение.
Хубава вечер и за теб, Диана

Мира,
много ми е приятно да прочета, че харесваш идеята и презентацията.
Хубава и усмихната вечер, Диана

bluemoon каза...

Ммм...Дианка, знаех си, че пак си забъркала нещо апетитно :)
Обичам хайвер и ще го пробвам задължително!

Поздрави!

di_ani каза...

Ирма,
благодаря много!
Ще се радвам, да ви хареса.
Поздрав и уснихната вечер, Диана